EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
KLASY I-III
Pierwszy etap kształcenia jest niezmiernie ważny dla każdego dziecka. Jest to okres wzmożonego rozwoju i kształtowania się podstawowych umiejętności: czytania, pisania iliczenia.
W Szkole Podstawowej nr 9 zapewniamy dziecku w młodszym wieku szkolnym taką organizację pracy, aby każdy uczeń mógł samodzielnie i w sposób twórczy odkrywać świat i zdobywać operatywną wiedzę:
- umożliwiamy harmonijny rozwój osobowości w sferach: intelektualnej, fizycznej, psychicznej i moralnej.
- stosujemy nowoczesne i aktywne metody nauczania dostosowane do indywidualnych potrzebkażdego dziecka,
- wychowujemy w duchu patriotyzmu i poszanowania wartości chrześcijańskich,
- umacniamy wiarę we własne siły i możliwość osiągnięcia sukcesu,
- pomagamy w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie,
- stwarzamy warunki do rozwijania samodzielności i kreatywności
- rozwijamy różnorodne zdolności i zainteresowania, odkrywamy talenty,
- uczymy rozwiązywania problemów, sytuacji konfliktowych i podejmowania decyzji,
- wdrażamy do czynnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły oraz godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- wspólne z rodzicami śledzimyi analizujemy wymierne postępy każdego dziecka
- w nauce,
- wspieramy uczniów zdolnych oraz tych, którzy mają trudności w nauce,
- stawiamy uczniom rzetelne wymagania dostosowane do ich indywidualnych możliwości,
- umożliwiamy im zdobycie umiejętności niezbędnych do życia we współczesnym świecie.
Przewodnicząca zespołu Edukacji wczesnoszkolnej
mgr Urszula Ogonowska
Dojrzałość szkolna dziecka,
czyli co dziecko powinno umieć i wiedzieć przed pójściem do szkoły?
Każdy rodzic powinien mieć pewność, że jego dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole. Szkoła to początek nowego, bardzo ważnego etapu w życiu dziecka. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium oceny dziecka. By dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym musi osiągnąć dojrzałość szkolną. Czym jest dojrzałość szkolna?
Definicje dojrzałości szkolnej:
Wg. definicji Stefana Szumana za dojrzałe do podjęcia nauki szkolnej uważa się dziecko, które osiągnęło taki stopień rozwoju umysłowego, społeczno – moralnego oraz fizycznego, jaki umożliwi mu przystosowanie do wymagań szkoły oraz kontynuowanie z powodzeniem nauki w klasie pierwszej. Dziecko, które osiąga powodzenie w nauce jest wrażliwe i podatne na systematyczną naukę szkolną. Wrażliwość na naukę szkolną przejawia się przede wszystkim w zainteresowaniu dziecka szkołą i wiadomościami oraz umiejętnościami, jakie może sobie tam przyswoić. Fakt, że dziecko chętnie chodzi do szkoły i chce się uczyć, jest jednym ze sprawdzianów dostatecznego stopnia owej wrażliwości. Podatność na nauczanie i wychowanie w szkole polega na tym, że to, czego dziecko się uczy, jest dla niego przystępne i zrozumiałe. Wskaźnikiem podatności jest również umiejętność podporządkowania się wymaganiom nauczyciela i regulaminu szkolnego oraz zdolność do harmonijnego współdziałania z rówieśnikami.
Na dojrzałość szkolną dziecka składają się nie tylko konkretne umiejętności, które opanowało / umiejętność koncentracji, skupienia uwagi, rozmawiania, odpowiadania na pytania, reagowania na zakazy i nakazy/. Dziecko dojrzałe do nauki w szkole powinno rozumieć obowiązujące je normy oraz za co jest nagradzane lub karane. Zdarza się, iż dziecko o wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie daje sobie rady z nauką i obowiązkami, ponieważ nie osiągnęło dojrzałości emocjonalnej.
Bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na usamodzielnienie dziecka, budzenie wiary we własne siły i możliwości, motywację do nauki oraz na pozytywny stosunek dziecka do obowiązków. Kształcenie charakteru jest równie ważne jak i rozwijanie intelektu. Należy ukierunkować i wesprzeć rozwój dziecka w taki sposób, by ułatwić mu osiągnięcie dojrzałości lub wyrównywać braki , które zauważymy.
Kryteria dojrzałości szkolnej:
- umiejętność koncentracji, skupienia uwagi
- prowadzenie rozmowy „na temat”
- odpowiadanie na pytania
- reagowanie na zakazy i nakazy
- rozumienie obowiązujących norm /za co jest nagradzane i karane/
- rozumienie i stosowanie norm społecznych /ogólnie akceptowanych/
- używanie zwrotów grzecznościowych
- umiejętność dzielenia się
- umiejętność ustępowania
- udzielenie z własnej woli pomocy osobie w potrzebie.
Dojrzałość umysłowa dziecka przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu.
Dziecko dojrzałe społecznie prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłym, potrafi współżyć w zespole, przestrzegać reguł życia w zbiorowości, przestrzegać zawartych umów. Charakteryzuje go zdyscyplinowanie, obowiązkowość, samodzielność.
Dojrzałość fizyczna to ogólna sprawność organizmu i zdrowie dziecka. Długotrwałe choroby, defekty fizyczne i inne dolegliwości organizmu utrudniają pracę szkolną dziecka. Dziecko szkolne dysponować musi odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na zmęczenie.
Dojrzałość emocjonalna to zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, to odpowiednia do wieku umiejętność panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich. Uczeń dojrzały emocjonalnie odczuwa więź ze swoją grupą, z klasą, z panią.
Pamiętajmy!
- Dziecko wychowują rodzice- szkoła pełni rolę wspierającą.
- W szkole uczą się dzieci nie rodzice- nie wyręczajmy dziecka w obowiązkach szkolnych.
- Każde dziecko powinno być wesołe, radosne i szczęśliwe.
Opracowała mgr Urszula Ogonowska
na podstawie literatury:
- Wilgocka – Okoń B. Gotowość szkolna dziecka sześcioletniego,
- Wilgocka – Okoń B. Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko,
- Żebrowska -Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży.